суббота, 15 марта 2014 г.


Диспут на тему:

«Щастя.Як ми його розуміємо?

Мета:розширити розуміння поняття «щастя»,спонукати учнів до
самовиховання; формувати негативне ставлення до примітивного
розуміння щастя,заснованого на матеріальних цінностях;
виховувати людяність,працьовитість,любов до людей,чесність.

Обладнання: вислови, прислів̕ я

Епіграф: Щастя-не слава,не гроші-
Все це минає.
Шастя-це друзі хороші,
Шана людськая.
(Олександр Підсуха.)

План диспуту:
1. Що таке щастя?
2. Хто може бути щасливим,як можна стати щасливим?
3. Видатні світу цього про щастя.
4. Щастя,де ти?Усміхнись!

Тема сьогоднішнього нашого диспуту «Щастя,як ми його розуміємо?».Чому саме таку тему я обрала? Найперше тому,що кожен з нас хоче бути щасливим,і не знає,як цього досягти.

1.Щастя.Що воно таке?

Щастя,щастя,щастя!Що ж воно таке?
Кожного дня ми чуємо це слово,але не маємо чіткого уявлення про нього, а якщо і є,то у кожного своє.
То ж сьогодні ми спробуємо зясувати,що означає «бути щасливим», дізнаємось, що потрібно для щастя.
Найперше,звернімося до тлумачного словника,в якому сказано,що «щастя-це почуття або стан найвищого повного вдоволення,сприятливий збіг обставин, талант,успіх.
Тема щастя хвилювала людей у всі часи. Бути щасливим-головна мета кожного з нас. Але як досягти її ?
Розпочати хочу з притчі про щастя:
Одного разу на подвір̕ ї старий кіт зустрів мале кошеня. Воно бігало по колу і намагалося зловити свій хвіст. Старий кіт стояв і дивився, а кошеня крутилося, падало,вставало і знову ганялося за хвостиком.
-Чому ти ганяєшся за своїм хвостом?- запитав старий кіт.
-Мені сказали,що мій хвіст-це моє щастя,ось я і намагаюся його зловити.
Старий кіт посміхнувся і сказав:
-Коли я був юним,мені теж здавалося,що моє щастя у хвості. Я багато бігав за ним,намагаючись його впіймати, я не їв,не пив,падав без сил,вставав і знову намагався зловити. У якийсь момент я зневірився і пішов світ за очі. І знаєш,що я помітив?
-Що?-із здивуванням запитало кошеня.
- Помітив. що куди б я не йшов,мій хвіст-моє щастя всюди зі мною.

Щастя. Усі найзаповітніші мрії і бажання увібрало в себе це слово,усі людські радощі і сподівання. Багато людей пройшли свій життєвий шлях, і кожен з них прагнув до щастя. Можливо,саме тому люди не могли пояснити його. Одному щастя уявлялось клаптиком землі,другому-купою золота,третій був певний,що щастя-це влада і знатність,хтось вбачав його в славі,а хтось-у коханні.
Декому таке щастя усміхалось:люди багатіли,досягали титулів,вигідно одружувались. Але яким мізерним було це щастя і як швидко воно минало.
Та були,є і будуть люди великої душі. Вони знаходять своє щастя у боротьбі за щастя інших.
Для того,щоб щастя було довголітнім,мало боротись,потрібно перемагати. Щастя не може бути самоціллю. Зайнята якимись добрими справами людина трудиться,винаходить,бореться –і вона щаслива.
Пізнати щастя можна і в праці,і в боротьбі, і в дружбі, і в коханні. Важливо тільки,щоб праця була потрібною для людей,країни, боротьба переслідувала високу гуманну ідею,а любов і дружба не були егоїстичними.

А як розумієте щастя ви?
(короткі відповіді учнів)
Я просила провести опитування серед учнів нашої школи. В чому вони вбачають своє щастя?

Прослухавши ваші думки,можна зробити висновок,що учні розуміють щастя в друзях, різноманітних розвагах,хороших оцінках,інші - в якісній освіті і здобутті улюбленої професії. Є серед вас такі,що вбачають щастя у коханні.

А що думають з цього приводу люди старшого віку?

Більшість з них вбачає щастя у здоров̕ ї своїх дітей.Деякі щасливі з того ,що мають роботу і можуть прогодувати свою родину,люди похилого віку щасливі тому,що нема війни і подіваються на те,що їхні діти і онуки не зазнають того лиха ,що довелося пережити їм. Є й такі,що вважають себе щасливими тому,що відродилася духовність,віра в Бога,відроджуються українські традиції,звичаї.

Зараз я пропоную вам поділитися на групи. Кожна група має виконати завдання: створити «Модель щастя» для: однієї людини,учня,сім̕ ї,вчителя.
Попросимо наших шановних гостей приєднатися і допомогти нам у цьому.
(Вивішую на дошку асоціативні кущі,зроблені учнями)

2. Хто може бути щасливим,як можна стати щасливим?
Обговорення теми щастя.
-Чи можна знайти своє щастя в щасті іншої людини?(Грига М.)
-Чи можна щастя продати чи купити,проміняти?(Ковач В)
- Яку ціну має щастя?(Сідак С)
-Щастя є довгим,чи це радість кількох хвилин?(Минда В)
-Як ви розумієте такий вислів: «Кожна людина є ковалем свого щастя»? (Росол Ю)
-Чи можна жертвувати собою заради щастя близьких і рідних?(Халус А.)
-Як ви вважаєте,щастя з людиною впродовж життя чи лише певний період?(Урдинець Ю)
-Які твори про щастя ви читали протягом навчання в школі?
-Чи погоджуєтесь ви з твердженням,що «Людина в щасті рівна Богові»? (Шуфрич С)
Щаслива людина знаходиться в стані найвищого блаженства і уподібнюється Богові, бо Бог є надія,віра та любов.

3. А що думають видатні світу цього про щастя?
(учні цитують видатних людей)
На дошці запис:
-Найщасливіша людина та,яка дає щастя найбільшій кількості людей.(Дені Дідро)
-Щастя дається тому,хто багато працює.(Леонардо да Вінчі)
-Не той щасливий,хто бажає кращого,а той,хто задоволений тим,чим володіє.(Г.Сковорода)
-Щасливий,кому вдалося знайти щасливе життя,але щасливіший,хто вміє користуватися ним.(Г.Сковорода)

Інсценізація за твором Г.Сковороди «Розмова подорожніх про справжнє щастя»
(Дійові особи.Яків,Афанасій,Григорій)

Вчитель. Проблема щастя завжди перебувала в центрі уваги філософа Григорія Сковороди. Вона пов̕ язана у нього із сродною працею,яка є необхідною передумовою щастя. Якось один знатний чоловік звернувся до Сковороди за порадою. «Тяжко мені без радості жити,-скаржився він філософу,-ні влада,ні золото не зробили мене щасливим. Моє серце слухали найкращі лікарі світу,моє тіло купалося в цілющих водах Європи,я тисячі карбованців щомісяця по монастирях розсилаю,але спокою не знає моя душа». Вислухавши ці скарги,Сковорода приніс косу, граблі, вила, сокиру, поклав їх до ніг пана і сказав: «Це єдине джерело людської радості. Працюй. Зароблений у поті кусок хліба вилікує всі хвороби-душевні і тілесні.»
Можливо,в деякій мірі і нам потрібно прислухатися до цих слів.

Послухайте вірш Ірини Познухової «Щастя»

Не той щасливий,хто знайшов багатство,
Не той, хто має гроші і майно.
А той, хто зміг звільнитися від рабства,
Гріха земного скинути ярмо.

Не той великий,кому все вдається,
Життя у кого в спокої пливе,
А той, хто через терни продереться
І світло через бурі осягне.

Не в тому щастя, щоби просто жити,
Іти вперед,не дивлячись убік.
А щастя - для людей добро творити,
Пліч-о-пліч з вірним другом буть навік.

В народі існують повір̕ я,для того щоб стати щасливим:
-якщо зїси конюшину,що має чотири листочки-пощастить;
- знайдеш на дорозі підкову-матимеш щастя і удачу.
Підкова на щастя.Звідки ж походить цей вислів?Чому знайдена підкова приносить щастя?
Підковувати коней почали заради краси,підкови робили із золота і срібла. Під час бігу коні легко губили взуванку, і підкова дійсно була дорогою знахідкою. Тим більше,що привілейовані знатні люди(аристократи) вважали принизливим піднімати підкову з шляху. Англійський дипломат 17 ст. лорд Кастлей,вихваляючись своєю заможністю,наказав прикріплювати підкови до копит власних коней на «живу нитку»,аби вони швидше губилися.

На завершення я б хотіла розповісти ще одну притчу:

Бог зліпив людину з глини і залишився у нього невикористаний шматок..
- Що ще зліпити тобі?- запитав Всевишній.
- Зліпи мені щастя-попросив чоловік.
Нічого не відповів Бог,тільки поклав людині в долоні шматок глини,що залишився.
Отже,щастя є в руках кожної людини,ваше щастя – у ваших руках.

Американські психологи після 50-річних досліджень зробили такий висновок:для того щоб бути щасливим,необхідно дотримуватись 7 умов:

СІМ ЗАПОВІДЕЙ, ЩОБ БУТИ ЩАСЛИВИМ

1. Любіть своїх ближніх. Даруйте щастя людям,яких любите і цінуйте їх щире ставлення. Приділяйте більше часу тим,кого любите, і ви відчуватимете себе щасливим.

2. Віддавайте багато сил роботі. Спробуйте будь-яку працю перетворювати на творчість.

3. Допомагайте іншим людям. У вас глибоко закладений альтруїзм – потреба допомагати оточуючим безкорисливо. Допомагаючи іншим, ви починаєте поважати себе і знімаєте з себе психологічні та фізичні стреси. Результат-глибоке задоволення життям.

4.Спробуйте стати щасливими! Постежте за тим,від чого у вас
з̕ являється гарний настрій,чому ви радієте. І прямуйте до цього.

5.Фізична активність дає здоровій людині справжню насолоду. Академік Павлов назвав це почуття «м’язовою радістю».Існує теорія,згідно якої при фізичних зусиллях виробляються своєрідні природні наркотики,що призводять до ейфорії.

6.Внесіть у своє життя щось нове. Постійний режим дня,тривалі звички,відданість одній роботі – все це непогано. Але людина потребує нового! Заведіть нове хобі,відвідайте інше місто,країну,…

7. Сприймайте життя оптимістично. Не впадайте у відчай,якщо інколи почуваєте себе дуже нещасним. Існує закон психологічного маятника: сьогодні ти нещасний, але неминучий і зворотній стан.

DSCN6211

Комментариев нет:

Отправить комментарий